Terhitec Oy Brandt Ab

HistoriaJaa sisältöä

Tasavallan presidentti Urho Kekkonen vihki helmikuussa 1972 käyttöön Pohjoismaiden suurimman pienvenetehtaan pienessä kalastuspitäjässä, Rymättylässä. Terhi-veneiden tarina sai lentävän lähdön kun 10 000:s vene valmistettin uudella tehtaalla jo kaksi vuotta myöhemmin. Toimittuaan vuodesta 1962 alkaen kotimaisten Terhi-perämoottoreiden päämyyjänä ryhtyi vuonna 1917 perustettu Korpivaara Oy 1960-luvun puolivälissä suunnittelemaan oman venemalliston aikaansaamista perämoottoreiden rinnalle. Suomalaisen kaunottaren mukaan nimetyt Terhi-moottorit veivät Rymättylässä valmistetut veneet uljaasti maailmalle.

Venetuotannosta haluttiin alusta asti suuria sarjoja ja tuotteista tyypiltään ja rakenteltaan laadukkaita ja kestäviä. Korpivaara perusti 1971 Konemuovi Oy:n joka aloitti Terhi-veneiden tuotantonsa 1972. Löytyi uskallusta ensimmäisenä eurooppalaisena venevalmistajana investoida uuteen valmistusteknologiaan, ABS-muoviin (akryyli, butadieni, styreeni) joka oli säänkestävä, lujaa, sitkeä, särkymätön ja helppohoitoinen. Ensimmäiset veneet olivat Terhi 240, Terhi 310 ja Terhi 390 ja niitä vietiin 11 maahan. Terhi-veneistä sanottin heti alusta, että ne ovat nättejä kun mansikat ja että niissä kaunis on myös käytännöllistä. Terhin uppoamaton runko loi hyvän pohjan käsitteelle käytännölliset veneet, eli veneille jotka ovat tehty tositarkoitukseen ja räätälöity pohjoismaisiin olosuhteisiin. Tämä houkutteli Otto Brandt-konsernia mukaan, jonka omistukseen Terhi siirtyi 2005. Brandtilla oli yli sadan vuoden historia vapaa-ajan kulkuneuvoista sekä kokemusta myös venevalmistuksesta ja maahantuonnista.

Vuonna 2009 TerhiTec -perheeseen siirtyivät myös Silver AluFibreTM -veneet edustaen uuden omistajan tahtotilaa olla arvostetuin käytännöllisten veneiden valmistaja Euroopassa. Nyt Silver näkyy ja herättää kiinnostusta kaikilla Suomen vesialueilla ja yhä useammin myös kansainvälisillä vesillä. Eikä se ole mikään ihme, sillä Silver on ainutlaatuinen vene: kestävä ja mukava, meri-alumiinin ja lujitemuovin parhaat puolet yhdistävä designtuote - maailman ensimmäinen AluFibre-vene.

SeaStar-veneiden tuotanto ja omistus siirtyivät välillä pois Suomesta, kunnes TerhiTec Oy osti tuotemerkin ja muotit keväällä 2009. Samalla tuotanto ja suunnittelu siirrettiin takaisin Suomeen. SeaStar on luonnollinen ja vahva osa TerhiTecin filosofiaa käytännöllisistä veneistä. Veneilyn yleistyminen ja valmistusmenetelmien kehittyminen on ajan mittaan muokannut veneilijöiden tarpeita monipuolisemmiksi. Veneen on sovelluttava ihmisten ja tavaroiden kuljetukseen, kalastukseen ja liikkumiseen paikasta toiseen. Ajan saatossa on lisäksi edellytetty nopeutta ja mukavuutta. Kaikki tämä sekä veneilijöiltä saadut konkreettiset kokemukset ovat pitkälti määritelleet ne suuntaviivat, joiden mukaan SeaStarin tuotekehitystä on tehty. Lopputuloksena SeaStar-veneissämme on huomioitu kaikki merkityksellinen: ajettavuus, läpikuljettavuus, kuljetuskapasiteetin riittävyys sekä äänetön matkanteko. Kaikki tarpeeton on sen sijaan jätetty pois. Näin perusarvot, käytännöllisyys, turvallisuus ja edullisuus, toteutuvatkin kirjaimellisesti SeaStar-veneissämme.
 
Vielä tänäänkin, yli 42 vuotta ja yli 215.000 valmistettua venettä myöhemmin, TerhiTec porskuttaa määriltään pohjoismaiden suurimpana venevalmistajana ja ainoana eurooppalaisena ABS-veneiden valmistajana samoja alkupäivien periaatteita noudattaen. Markkinat, teknologiat, käyttötarpeet ja kuluttajien maku ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta Terhi pysyy aina pinnalla.

Sulje
Sulje